‘Hoe blij kun je zijn? Eindelijk weer eens foto's waar ik leuk op sta! En niet alleen leuk, ook gewoon zoals ik ben! Ik herkén mezelf!’
Deze tekst stuurde een blije klant. Zij had foto’s nodig voor website e.d. en organiseerde een shoot bij Vooges met nog 5 andere vrouwelijke deelnemers, allen zzp-ers. Het leek haar leuk om er gezamenlijk een leuke dag van te maken en tegelijkertijd mooie foto's te schieten. Dus niet al te stug en stijf in een studio, maar los en vrolijk, zodat iedereen ook vóór de camera zichzelf zou kunnen zijn.
Ze vroeg mij een visagiste uit te nodigen en Yvon Moll kon ons gelukkig helpen op de afgesproken dag.
Haar opdracht: maak ons nog meer onszelf. Hoe vaak zie je geen foto's van mensen die je vervolgens in het echt niet meer herkent? En wauw! Wat heeft Yvon een prachtig werk geleverd! Ze heeft het voor elkaar gekregen onze beste punten te accentueren, vooral de ogen vond ik veel stralender dan bij een shoot zonder visagie.
We hebben foto’s gemaakt binnen bij Vooges (waarvoor grote dank) en op het station.
De meeste vrouwen zijn op zijn zachtst gezegd cameraschuw 😉 en dat herken ik maar al te goed. Maar gelukkig verliep het allemaal heel relaxed en was iedereen heel blij met de foto’s.
Dus...wil jij ook een shoot regelen met meerdere deelnemers? Laat maar weten dan gaan we er een leuke dag van maken.
Met dank aan Judith Tegels van Iktomi voor het regelen en de leuke tekst die zij op LinkedIn plaatste en Vooges waar dit allemaal mogelijk was.
De verslavingszorg
Gister heb ik een tijdje met Marciano aan de telefoon gezeten. Ik maakte de foto’s en gedeeltelijk het ontwerp voor zijn nieuwe website www.samsin.nu
We hadden het over de verslavingszorg, de programma’s die op tv komen over verslavingen en waar verslaafden mee geholpen zijn. Ik heb zelf een tijd tussen de verslaafden vrijwillig gewerkt omdat ik ze wilde fotograferen. Wat mij toen opviel was het ‘pappen en nathouden’ van deze doelgroep. Natuurlijk doen de instanties heel goed werk, maar ik verbaasde me erover hoeveel medicatie ze slikten. Soms wel 15 Oxazepam per dag. En dan vonden ze het vreemd dat ze zo moe waren.
Marciano pakt het anders aan. Als verslaafde moet je wel zelf clean willen worden, maar hij betrekt de hele familie erbij.
Ouders, broers, zusters en echtgenoten van de verslaafde zijn in de verslavingszorg vaak bijzaak, ten onrechte volgens hem. In zijn optiek zijn ze juist hoofdzaak. Ook zij moeten een verandering ondergaan om de verslaafde te kunnen helpen. ,,Een voorbeeld: ouders die een verslaafd kind hebben, kunnen hem bellen, dan kom ik langs om advies te geven. Er kan bijvoorbeeld worden besloten om het kind te laten opnemen, zodat de ouders even adem kunnen halen en bijkomen. Terwijl het kind in een afkickkliniek verblijft, zet hij de begeleiding van de ouders voort. We maken een plan van aanpak voor als het kind na enige tijd afgekickt thuiskomt. Als het eenmaal zover is, ga ik door met de begeleiding van zowel het kind als de ouders.’’
Deze aanpak spreekt mij enorm aan. Ik heb zoveel jongens na een 3-wekelijkse afkick weer gelijk zien afglijden.
Op zich zit ik allang niet meer in dit circuit, maar omdat ik Marciano gister erover sprak is nog steeds een boeiend onderwerp wat mij betreft. Dus … ken je iemand die zo iemand als Marciano nodig heeft, vul het contactformulier in en maak een start met een beter leven.
‘Clean worden is makkelijk, clean blijven niet’
Interieurs en architectuur blijven prikkelen
Zes jaar geleden zijn wij naar een monumentaal gebouw verhuisd. Waar eerst chocolade werd gemaakt, wordt nu gewoond. Wij bewonen daar een half vrijstaand hoekpand met plafonds tot wel 4 meter hoog. Het loftgevoel geeft iedereen gelijk zo’n wauw-effect. Samen met een styliste ben ik het gaan fotograferen en heb het aangeboden aan een agency, die het artikel met foto’s aan een aantal magazines heeft verkocht.
Omdat het zo leuk is om ook bij anderen binnen te kijken, ben ik ook andere woningen gaan fotograferen. Stuks voor stuk woningen of stijlvolle werkplekken waar ik zelf ook dat wauw-effect voel.
Fotograferen van een interieur is, naast het maken van portretten, uitgegroeid tot een tweede business. Ik fotografeer inmiddels verbouwde zorginstellingen, huizen en projecten in opdracht van architecten en stylistes.
Als architecten of stylisten hun project willen laten vastleggen kom ik het graag fotograferen. Heb jij ook zo’n geweldig verbouwde woning, of woon je ook in een oude fabriek, school of een bijzonder pand? Laat het me weten.
www.zakelijkefotograaf.nl/interieurfotografie
De winkels zijn weer open en jongens .. koop dat Straatjournaal ! Steunen kan ook nog altijd !
Afgelopen week kocht ik zoals elke maand een Straatjournaal bij mijn vaste verkoper. Bij het lezen van de krant dacht ik aan de lange periode dat ik al verbonden ben aan deze krant.
Tientallen jaren terug startte ik op de Fotovakschool de opleiding Fotografie. Ik fotografeerde al veel kinderen en gezinnen, maar wilde de techniek beter onder de knie krijgen.
Het eindproject van de opleiding wilde ik met iets groots afsluiten. Iets dat in Haarlem e.o. geëxposeerd zou worden, dat was mijn doel en is ook gelukt. Daarvoor sloot ik mij aan bij een organisatie in Haarlem die zorgt dat dakloze - en eenzame mensen overdag bij elkaar kunnen zitten met koffie en thee en ’s avonds voor een warme maaltijd.
Ik ging er werken en de daklozen lieten toe dat ik ze fotografeerde. Mooie sombere koppen, sommige geen tand meer in hun mond vanwege het drugsgebruik, mooie verhalen die door iemand anders opgeschreven werden.
Straatjournaal pikte dit op en vroeg of zij maandelijks een foto mochten plaatsen in de krant met het verhaal. Zo kregen de dakloze mensen een podium en ik ook. Voor Straatjournaal kreeg ik meer opdrachten. Hele interessante, bijvoorbeeld naar een Blijf van mijn Lijfhuis in Alkmaar, waar we gesprekken voerden met de vrouwen die daar zaten. Of ik mocht naar Rob Scholte in Den Helder, waar ik altijd een grote fan van ben geweest.
Na dit grote project wat enorm veel impact op mij gehad heeft wilde ik de zakelijke markt op. Ik ging naar een netwerkbijeenkomst van een gerenommeerd reclamebureau en zei dat ik graag opdrachten voor ze wilde doen. De eerste opdracht kwam gelijk binnen waar ik met het zweet op mijn rug naartoe ben gegaan. De hele dag fotograferen bij KLM ICT Schiphol-Rijk.
Voor Straatjournaal bleef ik fotograferen. Kort geleden zaten zij in een crisis zoals zovelen. De winkels in de stad bleven dicht en voor Straatjournaal verkopers was het bijna onmogelijk zijn kranten te verkopen.
De meesten kunnen deze strop niet hebben omdat ze voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de krantverkoop. Straatjournaal deed een oproep om de verkopers te steunen.
‘De krant moet blijven bestaan want iedereen wordt er beter van. De dakloze, die middels de krantverkoop een legaal inkomen bij elkaar verdient. Het publiek, dat waar voor z’n geld krijgt. En de lokale overheid die de daklozenproblematiek aanzienlijk verminderd ziet zonder daar iets voor te doen. Dat doen de verkopers namelijk zelf. Door het principe van zelfstandig ondernemerschap leert de verkoper met geld en regels om te gaan; krijgt hij dagritme en structuur in zijn leven en doet hij sociale contacten op. De verkoop zorgt bovendien voor het broodnodige zelfrespect: je eigen broek ophouden in plaats van bedelen of doelloos rondhangen bij het de dag- en nachtopvang. Vanuit die positie is uitzicht op werk en woning een stuk dichterbij, zo is inmiddels wel gebleken.’
Straatjournaal gaf mij ooit een podium, nu draai ik het om. Straatjournaal heeft een podium nodig omdat het belangrijk is dat zij blijven bestaan.
De winkels zijn weer open en jongens … koop die krant ! Steunen kan ook nog altijd via :www.straatjournaal.com/contact/doneren-ja-graag/
Camera angst
Sinds ik de opleiding Fotografie deed bij de Fotovakschool in Amsterdam en me vooral richtte op portretfotografie was ik gefascineerd door hoe vrouwen zich gedragen voor de camera. Ik bestudeerde ze terwijl we een gesprek hadden en zocht naar expressie, dat wilde ik graag op de foto terugzien. Zodra ik daarop terugkwam tijdens het fotograferen merkte ik dat de camera enorm in de weg zat bij de klant.
Ik ging mee naar shoots met een bevriende bekende actrice om te kijken hoe ze dat daar deden. De enige klik die er was met de fotograaf was zijn camera. Geen gesprek, geen studie van haar, helemaal niks.
Op een gegeven moment zei de fotograaf tegen haar dat ze net zo goed kon stoppen “It’s not gonna work” zei hij. Zij schrok, je zag haar onzekerheid en klik zei de camera. Okee, dat was het dus. Hij bracht haar in een situatie die hij terug wilde zien in de foto, verdwenen was het ego en de focus op haar kapsel, of dat nog wel goed zat.
Mijn zoon nam jaren terug afscheid van de basisschool en ik wilde graag alle kinderen van groep 8 fotograferen in de studio. Een mooi aandenken met een interview erbij in een boekje. Alle meisjes vonden zichzelf stom op de foto, dik en hun haar was ook stom. Van de jongens heb ik geen negatief woord gehoord over zichzelf. Ze vonden het prima en leuk.
Ik begrijp het probleem, zelf sta ik namelijk ook nooit op een foto. Heel slecht voor een fotograaf, dat weet ik. Maar ik denk ook altijd, jemig ben ik dat?
Camera angst hebben (de meeste) vrouwen dus al van jongs af aan. Waar dat vandaan komt is misschien meer iets voor een psycholoog. Hoe ik er mee om moet gaan is voor mij interessanter. Voor mij werkt het altijd als er een klik is, een verbinding of overeenkomst. Heel prettig als ik iemand even spreek voor een shoot, dat kan ook aan de telefoon zijn. Dan heb ik al een beetje een idee.
Dat botte zoals de fotograaf waar ik van wilde leren is dus niks voor mij. Voor mij werkt het beter met positieve aandacht, beetje humor, ervaring en ergens zoeken naar de klik.
Dan klikt de camera vanzelf.
Fotografie voor je eigen website
Foto’s maken voor een website vraagt om een plan. Waar wil je een foto in je site laten zien en hoe gaan we dat vormgeven?
Het beste is dus dat er al enigszins een ontwerp voor een site is zodat je aan de hand van het ontwerp kunt kijken wat voor foto erin moet. Tegenwoordig zijn bijna alle site’s in de breedte georiënteerd, dan is het belangrijk de foto’s ook in die richting te maken. Een klant wil vaak zien met wie ze te maken gaan krijgen, dus er wordt vaak geklikt op ‘over (klantnaam)’ of de contactpagina. Op deze pagina is het belangrijk een goed portret te hebben, waar je de camera inkijkt.
Mooi is ook de openingspagina te starten met een foto van jezelf, maar het is dan minder belangrijk dat je ook de camera inkijkt. De foto kan ook een klantsituatie zijn waarbij iets van je werkplek is te zien.
Soms kom je sites tegen met op iedere pagina een portret. Je kunt je afvragen of dat wat toevoegt? Belangrijker is om te laten zien wat je doet, of wat je verkoopt. Er kan dus ook iets van je werk te zien zijn of wat close-ups.
Klanten vragen mij vaak wat ze voor kleding ze aan moeten. Het gekke is dat ik eerst vaak alleen contact heb via de mail en telefoon voor de eerste vragen. Ik heb dus geen idee hoe ze eruit zien. Wat ik belangrijk vind is, trek iets aan waar je je lekker in voelt. Als je nooit een jasje draagt over een blouse/overhemd, doe dat dan nu ook niet. Verder vind ik sjaaltjes afleiden, dus liever niet en drukke prints doen het ook niet goed op de foto.
Make-up zou ik het liefste altijd door een visagiste laten doen, maar meestal willen klanten het toch liever zelf doen. Hier geldt ook weer, geen dikke laag, als je dat normaal ook niet doet.
Een checklist is altijd handig
- waar gaan we de foto’s maken?
- wat wil je vooral laten zien?
- wat trek je aan?
- wil je nog een kledingwissel?
- komt er nog tekst over de foto’s?
Als je professionele foto’s op je site zet spring je eruit ten opzichte van je concurrentie. Een goede foto voor een website is dus meer dan gewoon maar een foto
Heidi Borgart